Stress

Wanneer stress niet meer gezond is

Stress ervaar je elke dag. Het hoort bij het leven en is in bepaalde situaties juist gezond en nodig! Die stress die je ervaart voor een sollicitatiegesprek, een spannende voetbalwedstrijd of tijdens het maken van je tentamen is gezonde stress. Het speelt zelfs een belangrijke rol in het goed kunnen functioneren op die momenten. Ongezonde stress daarentegen ontstaat wanneer je lichaam onvoldoende tijd krijgt om te herstellen. Vaak treedt dit op wanneer je langere tijd achter elkaar last hebt van stress.

(Ongezonde) stress herkennen bij jezelf

Stress uit zich bij iedereen op een persoonlijke wijze: waar de een gaat nagelbijten, gaat de ander sneller praten of overmatig hard lachen. Toch zijn er veel klachten die velen van ons met elkaar gemeen hebben, zoals een versnelde hartslag of ademhaling, vermoeidheid en een gebrek aan energie, veel of juist weinig eetlust, hoofdpijn, spierpijn, transpiratie, duizeligheid en slecht slapen.

De boosdoeners identificeren

Herken je jezelf in bovenstaande klachten en heb je daar herhaaldelijk of voor een langere tijd last van? Dan is het goed om in kaart te brengen wat jouw boosdoeners zijn. Zijn er problemen met je studie of werk? Leg je constant de lat (te) hoog voor jezelf? Of doet iemand anders dat? Houd je je te vaak bezig met wat anderen over je denken? Heb je slechte gewoonten waarbij je roofbouw pleegt op je lichaam? Of is er onverwachts iets vervelends gebeurd in je leven waarmee je zelf lastig kunt omgaan? Door beter te snappen waar jouw stressklachten vandaan komen, is het makkelijker om ze aan te pakken.

Denk in oplossingen

Het is heel verleidelijk om te blijven denken over je problemen, het brengt je echter niet veel verder. Maar denken in oplossingen wel! Schrijf voor jezelf mogelijke oplossingen op waarmee je jezelf vooruit kunt helpen. Denk niet te zwart-wit, maar grijs. Durf buiten je comfortzone te gaan. Wat voor advies zou jij een ander geven die zich in jouw situatie bevindt? Hoe vaker je probeert te denken in oplossingen, hoe natuurlijker het voor je wordt.

Siggie - Icon

Wist je dat...

De manier waarop je stress ziet bepalend is voor de invloed die het op je lijf heeft? Zo blijkt uit onderzoek dat stress eigenlijk alleen een negatieve uitwerking op gezondheid heeft, wanneer je stress als iets negatiefs ziet. Psychologe Kelly McGonical vertelt er meer over in haar TedTalk, waarin ze ook tips geeft om met stress om te gaan.

Stress aanpakken met behulp van een studentencoach

Wanneer je veel last ervaart van stress, dan is het belangrijk om dit te (h)erkennen. Als studentencoaches helpen we je graag om te achterhalen wat de mogelijke oorzaken zijn van jouw stress- en spanningsklachten. Bij ons krijg je de ruimte om jouw persoonlijke situatie en omstandigheden in een vertrouwde omgeving te delen. Samen gaan we onderzoeken op welke manier we jouw stress en spanning kunnen verminderen en bieden we je kennis, ervaring en vaardigheden voor een meer ontspannen vervolg van je studie.

Loop jij vast en kun je hulp gebruiken
van een Siggie Studentencoach?