Stemming

Wanneer somberheid het roer overneemt

Periodes waarin je je somber en moe voelt, wie kent ze niet? Het kan dan een hele opgave zijn om iets te willen doen, zoals het werken aan je studie. Gelukkig is dat heel normaal. Maar merk je dat je steeds vaker of langer last hebt van deze periodes? Dan is het verstandig om aan de bel te trekken.

Waar te beginnen? Praat erover.

Je hebt het ongetwijfeld vaker gehoord, maar we herhalen het graag nog een keer: praten met een ander over jouw sombere gevoelens is heel belangrijk voor het aanpakken van je somberheid. Niet alleen lucht het op en maak je het wat draaglijker voor jezelf, je zet daarmee ook de eerste stap om van die sombere gevoelens af te komen.

Hoe eenvoudig dit wellicht ook klinkt, het wordt veel te weinig gedaan. Vaak zijn het schaamtegevoelens of gedachten als ‘zoiets overkomt mij toch niet’ die ons ervan weerhouden om te praten over onze somberheid. En dat is jammer! Want juist door elkaar te vragen of te vertellen hoe het gaat, kunnen we elkaar beter begrijpen en ondersteunen.

Wat kan ik nog meer doen?

Somberheid en lusteloosheid gaan vaak samen. Je merkt dan dat het moeilijk is om enthousiast te zijn of zelfs überhaupt ergens zin in te hebben. Dit kan ertoe leiden dat je steeds minder gaat doen. Je hebt er immers helemaal geen behoefte aan en het kost energie die je niet echt hebt. Heel logisch dus dat je steeds vaker liever thuisblijft en afspraken afzegt.

Toch is dat geen oplossing. Sterker nog, het is een valkuil die je uit de weg wilt gaan. De praktijk leert namelijk dat dit een neerwaartse spiraal is: hoe minder je onderneemt, hoe slechter je je voelt en hoe slechter je je voelt, hoe minder je onderneemt. Wat helpt dan? Blijf dingen ondernemen! Je zal merken dat je na een activiteit, zoals een stukje wandelen, vrienden spreken of je kamer opruimen, beter in je vel zit dan daarvoor. Door iets te ondernemen, creëer je een mogelijkheid om trots te zijn op jezelf: ondanks dat je ertegenop zag, heb je jezelf er toch toe weten te zetten! Het gevoel iets te bereiken is heel waardevol. Bovendien komen bij veel activiteiten hormonen vrij die een positieve uitwerking hebben op je stemming. Dubbele bonus dus!

Omarm je innerlijke kunstenaar

We kunnen het er snel over eens worden dat een sombere stemming geen pretje is. Toch kan het ook inspirerend werken. Sommige kunstenaars wisten hun pijn te vertalen naar prachtige werken, denk bijvoorbeeld aan Van Gogh. Nu gaat het er natuurlijk niet om dat je een meesterwerk creëert, dat is een onrealistisch doel. Maar probeer je eens op een creatieve manier te uiten, puur voor jezelf. Schrijf een gedicht, maak een tekening, dans of doe iets anders creatiefs wat goed aanvoelt voor jou. Geef het een kans en wie weet helpt het je om beter om te gaan met jouw situatie.

Siggie - Icon

Wist je dat...

…uit een onderzoek in 2018 bleek dat in dat jaar 1,9% van de jongens in de leeftijdscategorie 20-24 jaar een stemmingsstoornis heeft? Voor meiden van dezelfde leeftijd was het percentage zelfs ruim 3,5%. Uiteindelijk krijgt 1 op de 5 mensen gedurende hun leven te maken met een stemmingsstoornis. Stoornissen kunnen worden voorkomen door vroegtijdig te signaleren dat het minder goed met je gaat en daarmee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met hulp van een studentencoach.

Ondersteuning van een studentencoach

Bij de studentencoach kun je altijd terecht om te praten over je stemming en gevoel. Wij luisteren graag naar jouw verhaal en zullen samen met jou meedenken over wat we kunnen doen om jou je weer beter te laten voelen. Blijkt het tijdens deze gesprekken dat je veel baat zult hebben bij meer hulp, dan zorgen wij voor een warme overdracht naar een specialist. Ook dan blijven wij betrokken bij jouw herstel.

Merk je dat je al langer dan twee weken last hebt van sombere gevoelens en verminderde interesse of plezier in jouw dagelijks leven? Via Mentaal Beter kun je gratis een online depressie test doen. Deze test kan jou wat meer inzicht geven in de mogelijke ernst van jouw klachten. Weet je niet zeker of je beter direct naar een studentencoach of psycholoog kunt gaan? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Loop jij vast en kun je hulp gebruiken
van een Siggie Studentencoach?