Slaap

Goed slapen? Was het maar zo’n feest!

Een goede nachtrust. Wat klinkt dat heerlijk! Vooral na een drukke dag voor je studie is het belangrijk om voldoende rust te pakken. Toch zijn er veel studenten die er moeite mee hebben. Sterker nog, in heel Nederland zijn er ruim anderhalf miljoen mensen die slecht slapen. Ze kunnen slecht inslapen, worden ’s nachts herhaaldelijk wakker of hebben enge dromen. Daarnaast zijn er ook mensen die juist overmatig slapen en gedurende de dag veel vermoeidheid ervaren.

Wat te doen bij slaapproblemen?

Er zijn verschillende aspecten die een goede nachtrust bevorderen. We zetten ze graag voor je op een rij:

  • Belangrijk voor een goede nachtrust is een vast ritme. Probeer vaste tijden te hanteren voor het slapen gaan en wakker worden.
  • Slaap gemiddeld 8 uur per nacht.
  • Problemen met inslapen? Blijf niet woelen, maar neem een kopje kruidenthee. Probeer daarna opnieuw in slaap te vallen.
  • Zorg overdag voor voldoende beweging.
  • Kijk niet te vaak naar je wekker. Het zien van je wekker kan juist jouw onrust vergroten.
  • Gebruik het liefst na 18.00 uur geen cafeïne en nicotine (koffie, thee, chocola, sigaretten).
  • Probeer een uur voordat je gaat slapen te ontspannen. Kijk daarbij niet meer op je telefoon of naar je televisie of computer.
  • Zorg ook dat je een uur voordat je gaat slapen niet meer bezig bent met opdrachten voor school of met het leren voor tentamens.
  • Het gebruik van alcohol als ‘slaapmutsje’ is geen bevorderaar van je nachtrust. Sterker nog, het kan slaapproblemen juist verergeren.

Slaapproblemen aanpakken met je studentencoach

Wanneer je problemen ondervindt met slapen, dan kunnen wij je daarbij helpen. Vaak is het allereerst van belang om te kijken naar de onderliggende oorzaak van jouw slaapproblemen. Samen onderzoeken we waardoor ze zijn ontstaan: is er bijvoorbeeld sprake van stress of ligt de oorzaak in je leefstijl? Afhankelijk van de oorzaak gaan we met jou op zoek naar een aanpak waarbij jij je comfortabel voelt. Hierbij kunnen verschillende hulpmiddelen en oplossingen aan te pas komen, zoals het gebruik van positieve psychologische interventies, mindfulness en ademhalingsoefeningen.

Loop jij vast en kun je hulp gebruiken
van een Siggie Studentencoach?